Първа връзка

Първа връзка– Каква е същността на връзката между родителите и детето?

– Това е възможност да се предадат на детето ценностите на живота, които ще го подтикнат към развитие на знанието, разбирането и усещането, че има нещо по-висше от нашия живот – животът извън животинското ни тяло, връзката ни с другите, общото чувство на разбирателство, приемане, на общност и на любов. В този случай животът се възприема като безграничен. Такова възпитание ще отвори очите на детето за онова, което е скрито за възрастните. То чува за свободата на избора, за перспективите и целите на общественото развитие, разбира и свързва състоянията на човечеството и своите собствени състояния в миналото и настоящето. То гледа на живота умно и отвисоко.

– Въпросът е, доколко и на каква възраст то разбира това?

– В действителност това няма значение, тъй като при всички случаи оставя върху него отпечатък. Възможно е да не разбира, но у него се създава впечатление, че светът е голям и всичко е открито. То чувства, че е съпричастно към него, че със собствената си съдба е включено в съдбата на света. То чува за проблемите на екологията и икономиката, за световната криза, за това, че развитието е започнало преди много хилядолетия и сега всичко трябва да се промени.

– Това е много широк поглед към света.

– Много широк. В резултат то ще гледа различно на другите явления: то ще се стреми към игри и развлечение като всяко дете, но впечатлението му от разширените граници няма да му позволи да се свие.

– Но не се ли плаши малкото дете от всичко това? През първите години от живота на детето, ние се стремим да го предпазим от тревоги, с които то не може да се справи.

– Какви, например?

– Например, насилието. Важно е да не вижда такива неща. Като правило ние даваме на детето знания за света постепенно, според способността му да се справи с тях. Не му разкриваме веднага всичко. А вие говорите за нещо много широко.

– Ние виждаме на практика, че в последователното обучение на детето няма ограничения. Детето възприема и попива информацията за света естествено.

– Вие съветвате, кърменето да продължи дори до две години. Всички психологически методики са съгласни, че кърменето е естествено, защото създава връзка между майката и детето. Днес става ясно, че това е точно онова разстояние, което детето възприема, онзи глас и мирис, който то помни. Но на година или на година и половина детето физически се отдалечава от майката – то вече ходи, бяга, хваща. Какво му дава тогава кърменето?

– Точно тогава то трябва да е свързано с майката, защото може да започне да се отдалечава.

– Вярно е, това е точно такъв етап.

– А необходимостта и реализирането на връзката ги обединява след това за цял живот. Две години не са просто календарно време, а 24 месеца, през които с детето стават много големи промени. Този период е много важен и отбиването на детето по-рано от 24 месеца предизвиква нежелателни последици в бъдещето.

– Но дори лекарите препоръчват детето да се отбие, защото това пречи на никненето на зъбите. Аз не съм сигурна, че това е правилно, но има такива възражения. Природата изисква от детето да се откъсне от майката, а ние като че ли насила го връщаме при нея? В съвременния свят ние доста рано изискваме от детето самостоятелност. А според това, което казвате Вие, може би наистина на него му е необходимо до двегодишна възраст да запази тясна връзка с майката.

– Какъвто и да е съвременният свят, той не променя природата. Ние измислихме различни средства за връзка, напълнихме света с какви ли не приспособления, но самите ние си останахме същите.

– Имате предвид нашата същност?

– Да. Това особено се отнася до нашето морално развитие от егоизъм към алтруизъм. Мисля, че детето има нужда от този период – от раждането до навършване на две години – за да се укрепи в базисните си усещания. Ако го отдалечат от майката, то много страда. На него му е противопоказано отделянето от майката, защото до две години детето не разбира, че съществуват други деца.

– Но днес, още на три месеца детето се дава на ясли. Много семейства нямат друг избор.

– Трудно е да се гледа на това, което се случва днес, как жестокият свят ни принуждава да изоставяме децата си. Това не е правилно: детето не бива да се откъсва от майката поне до две години.

– Какво получава детето през този период?

– То получава от майката онова, което не е получило през вътрешноутробното развитие. Така е заложено от природата – кърменето е непосредствено продължение на бременността. Веднага след вътрешноутробната връзка то получава вече отвън, но пак от майка си и чрез майка си много външна информация, а също и нейната миризма, звуци и усещания. Между тях съществува особена вътрешна комуникация. По един естествен начин тя не оставя място за никой друг, освен за майката. И едва след като навърши две години, детето има готовност да получава информация от връзката си с други хора. А дотогава то възприема всичко само през майката.

– И не по-рано? Тоест трябва да са точно 24 месеца?

– Да. То само е излязло навън, но е свързано с майката така, все едно още е в нея.

– А какво да прави майката, която не може да кърми? Може ли да компенсира този недостатък с дойка?

– Да, но детето трябва да общува с майката.

– Но какво да правим в съвременния свят , където няма дойки, а има само специално детско хранене?

– Сигурен съм, че това предизвиква непознати за нас негативни последици. То безусловно е вредно за детето. Възможно е това да е причината за появата на толкова много проблеми в последните поколения. Няма заменител на майката и нейната кърма или в краен случай на кърмата на дойката.

– Да обобщим. Ние казахме, че интегралното възпитание оставя у детето особено впечатление, с което то след това върви в живота, като използва отношението си към света като имунитет срещу неправилното отношение към всичко, което го заобикаля. То не е откъснато от живота, а тъкмо обратното, включено е в него като действаща част, при това в него има нещо като “вътрешен стожер”, който го насочва правилно в живота. Дори ако падне, то ще се вдигне бързо, тъй като знае посоката на движение. Освен това интегралното възпитание дава на детето широк кръгозор, тъй като още от ранно детство му разкрива света. Това възпитание е естествено, подобно на природата и затова се възприема от детето лесно и просто. Ние също така говорихме за значението на кърменето до двегодишна възраст на детето, когато благодарение на пряката връзка с майката, то получава от нея онова, което не е получило в утробата. Освен физическото напълване, то получава една здрава връзка с майката, което толкова много липсва в съвременния свят.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s